.

Followers

Tuesday, September 19, 2017

Non-baked chocolate cheese cake


Assalamualaikum.

Aku buat kek ni dah lama. Memandangkan aku ada beli 2kg cream cheese yang cadangnya nak buat orea cheese cake dan dalam situasi ada anak sekarang, aku nak cheese cake yang ringkas je. Semestinya coklat sebab aku suka kek coklat. Senang sangat buat cheese kek ni.

Bahan-bahan:
150g biskut Digestive (lebih kurang 8-9 keping)
45g butter - dicairkan (aku guna brand Anchor)
200g krim keju, suhu bilik (aku guna brand Tatura)
100g gula kastor (yang ni aku gantikan brown sugar)
150g coklat masakan (aku guna yang chip, senang nak timbang)
120ml whipping cream (kalau nak guna susu segar boleh je)
2tbspn serbuk koko

Tambahan:
1/2 cawan cip coklat
Serbuk koko

Cara-cara:
1. Kisar biskut Digestive (aku tumbuk sebab bila guna blender biskut tak hancur halus) dan gaulkan bersama butter yang telah dicairkan. Tekan di dalam loyang sebagai base kek dan simpan di dalam peti sejuk selama 1 jam. Untuk mengeluarkan kek daripada loyang dengan mudah, seeloknya lapik loyang dengan parchment paper.
2. Panaskan whipping cream dan masukkan coklat masakan. Gaul sehingga cair dan biarkan sejuk.
3. Pukul krim keju dan gula sehingga sebati. Masukkan serbuk koko dan bahan No. 2. Gaul hingga sebati. Masukkan cip coklat (tambahan) atau chopped chocolate ke dalam adunan. Tuang ke dalam loyang tadi dan sejukkan semalaman sebelum keluarkan daripada loyang.
4. Keluarkan cheese cake daripada loyang dengan menarik parchment paper secara perlahan. Ayak serbuk koko di atas cheese cake sebagai hiasan.


Sekian, terima kasih.

No comments: