.

Followers

Tuesday, September 19, 2017

Mengenal 'Sourdough'



Assalamualaikum.

Sebenarnya aku baru kenal 'sourdough' ini atau singkatannya SD. Ia bermula apabila Luthfi ada ruam yang agak teruk (bagi aku) pada usianya 6 bulan. Tapi aku tak anggap ianya eczema sebab kalau nak dibandingkan dengan budak lain, Luthfi punya ruam macam biasa 3/10 yang mereka alami. Walau bagaimana pun aku kena juga cakna tentang ini untuk mengelakkan keadaan bertambah buruk.

Bermula dari situ aku banyak belajar benda baru. Belajar banyak benda dari segi pemakanan dan produk. Dan dari situ aku kenal apa tu SD tapi yang asas je la. Salah satu penyebab eczema ialah alahan terhadap gluten seperti yang terdapat di dalam makanan yang berasaskan tepung gandum atau barli.

Maksud 'sourdough'
Tepung yang mengandungi bakteria Lactobacili dan yis liar yang berfungsi sebagai bahan penaik (leavener), pengurai gluten atau perisa. Bakteria Lactobacili membantu dalam proses penguraian gluten dan memberikan rasa masam.

Selepas beberapa bulan, aku perasan ada iklan kelas asas SD yang akan dibuat di Klang. Memang dah cantik sangat dah sebab dekat. Sebelum ada juga kelas tu tapi dekat bangi atau ampang yang agak jauh bagi aku. Aku save poster siap2 nak mintak izin dengan Mija. Lepas aku bagitau dia, tanpa sebarang bantahan, dia pun bagi la aku pergi. Lagipun kelas tu separuh hari je. Aku ajak kawan aku sekali, Hajar tapi dia tak sihat pulak waktu hari kejadian. 

SD kit :P
Dalam besen tu ada segumpal tepung. :D rehat kejap
penat tau uli manual pakai power lengan

Demo kek labu dan cip colat SD

Hasil kelas hari ini, roti SD manis dan loaf



Sekian, terima kasih.

Nota:
Roti SD bukan la roti gluten free. Ia masih terdapat gluten yang telah diuraikan dan membantu mempercepatkan proses penghadaman. Ianya pilihan yang lebih sihat berbanding roti komersial.




No comments: