.

Followers

Friday, March 18, 2016

Blueberry cheese tart menggunakan air fryer

Assalamualaikum...

Sebenarnya dah lama aku nak makan cheese tart ni. Sibuk dengan kerja, kelas pada hujung minggu, aku jadi tak sempat nak buat. Kalau nak beli boleh jer tapi tak puas makan nanti. 

Habis pantang je, keesokan hari nya aku buat cheese tart. Bahan-bahan memang dah sedia dah beberapa hari sebelum tu. Ini kali pertama aku buat blueberry cheese tart. Selalu aku buat chocolate cheese tart sebab memang aku 'hantu' coklat. Hehe yang paling pelik kali ni aku tak guna oven. Aku guna air fryer untuk bakar cheese tart kali ni. Aku beli air fryer jenama XMA dekat Lazada dalam harga RM200+ (tak ingat). So far okay. Takde bau hangit ke bau plastik je. Nak beli Phillips punye mahal sangat. Hehe

Asal nya aku beli air fryer ni konon nak lebih sihat. Waktu pantang takde la makan berminyak sangat. Guna air fryer je. Tapi aku makan processed food. Ntah pape la kan..


Bahan-bahan untuk kulit:
250gm butter 
4 sudu rata gula icing
4 biji kuning telur
3 sudu susu segar
2 sudu susu tepung (aku guna susu baby hihi - kalau takde pun takpe)
4 cawan tepung gandum (aku guna tepung serbaguna)
1 sudu kecil esen vanila

Bahan-bahan untuk isi:
250gm cream cheese
3 sudu rata gula icing
2 sudu butter
1 biji telur
Secukupnya jem blueberry
Sedikit hiasan

Cara-cara:
1. Pukul butter dan gula icing sehingga kembang, kemudian masukkan kuning telur.
2. Pukul sehingga rata dan masukkan esen vanila, susu segar dan susu tepung.
3. Bentukkan adunan mengikut acuan dan bakar selama 20 minit (kalau guna air fryer selama 8-10 minit untuk 160 celcius). Biarkan sejuk.
4. Untuk isi, pukul cream cheese dan gula icing sehingga kembang. Kemudian masukkan telur dan butter.
5. Masukkan cream cheese yang telah siap ke dalam piping bag untuk memudahkan. Pipe cream cheese ke dalam kulit tadi sedikit diikuti dengan jem blueberry. Kemudian pipe cream cheese semula sehingga penuh. Hiaskan cheese tart mengikut kreativiti anda.
6. Bakar semula sehingga warna kulit keemasan. Kalau guna air fryer, bakar menggunakan suhu paling rendah selama 8 minit.
7. Untuk tahan lama, buat satu lapisan nipis di bahagian dalam kulit menggunakan coklat sebelum meletakkan cream cheese.

Nota: 
Seeloknya masak jem terlebih dahulu untuk mengelakkan jem terlalu basah. Nanti bila bakar akan keluar air daripada jem tu. 

No comments: