.

Followers

Saturday, March 12, 2016

Pengalaman Bersalin di Pusat Bersalin Barakah

Untuk bakal ibu yang berada di Lembah Klang, boleh mempertimbangkan Pusat Bersalin Barakah sebagai tempat bersalin. Pertama sekali dalam pemilihan tempat bersalin ni, aku paling ambil berat tentang doktor. Aku nak doktor perempuan. Kalau doktor tu dikenali dengan pengalamannya itu satu bonus. Di Pusat Bersalin Barakah ini hanya terdapat dua orang doktor iaitu Dr Siti Mariam dan Dr Khairiah.

Dua-dua doktor ni bagus. Kalau Dr Siti Mariam ni biasanya orang dengar kat SALAM Hospital. Kat sini pun dia ada jugak. Pada awalnya aku pilih Dr Siti, oleh sebab pada hari yang aku nak bersalin tu Dr Siti cuti, Dr Khairiah yang ganti. Dia pun okay. Peramah orangnya dan soft spoken (pernah buat check-up dengan dia sebelum ni).

Kalau sesiapa yang nak bersalin kat sini tapi buat check-up di klinik kesihatan, korang kena buat check-up at least 2 kali kat sini. Tak kisah bila. Aku buat masa 35 minggu ke atas kalau tak silap. Kalau tak, kena bayar RM100 sebagai emergency case. Sekali check-up dalam RM90 ke bawah. Kos bersalin kat sini RM1,900 (kalau tak silap) untuk bilik katil empat dan RM2,250 untuk katil seorang. Ada 1 je bilik katil sorang ni dan 4 katil lain. 

Masa aku nak bersalin, dah ada orang bersalin yang ambil bilik seorang tu. Jadi, aku kena la ambil bilik katil 4 ni. Diaorang cakap kalau ada orang lain yang bersalin, suami tak boleh tidur bermalam. (kisah pulak suami aku) Dulu aku warded kat Columbia Asia pun selamba dia tidur satu katil dengan aku. Kebetulan memang tiada orang lain, malam tu pun dia teman aku tidur kat sana.

Lagi satu yang best tentang Pusat Bersalin Barakah ni, ia berkonsepkan islamik tapi ada jer non-muslim datang buat check-up kat sini. Semua jururawat perempuan beragama islam. Doktor pun perempuan. Kiranya takda la risau pasal aurat ni. Masa aku nak dipindahkan dari bilik bersalin ke katil, kena lalu lorong kat klinik tu. Jururawat suruh aku pakai tudung sebab ada cctv. 

Lokasinya senang jer. Dari highway KESAS, exit Bandar Puteri. Nampak deretan kedai kat sebelah stesen minyak tu, kat situ la. Parking pun takde lah susah mana. 

Untuk pengetahuan korang, makanan tidak disediakan. Kalau nak makan bubur ke nasi ke, minta lah mak korang bawak dari rumah. Tak pun suruh la suami pergi beli bubur kat McD sebelah stesen minyak tu. Lepas bersalin tu ada lah jururawat bagi air coklat panas dengan biskut kering/jagung setiap kali kena makan ubat.

Bilik bersalin pula hanya ada satu. Jadi kalau ada beberapa orang yang hendak bersalin, ikut lah turn ye. Dah bersalin terus kena pindah ke katil. Macam aku takda orang selepas aku dan aku memang kena rehat selama 1 jam atas nasihat doktor sementara glucose habis sebab ada komplikasi yang kecil. Tapi ada bilik rawatan sebenarnya. Jururawat cakap, kalau keadaan memaksa diaorang akan guna bilik tu sebagai labour room. Jadi, jangan lah khuatir sangat, hehe

Paling seriau bab jahit-menjahit ni. Aku punya koyak second tier degree. Tapi jujur aku cakap, aku takda rasa sakit langsung. Serius! Ngilu nak kencing ke nak buang air besar ke takde. Lepas bersalin tu aku siap buang air besar semua. Takde takut-takut jahitan tetas ke apa. Aku jalan macam orang biasa sampai orang yang melawat aku pun pelik tengok aku jalan laju. Alhamdulillah... benda yang aku paling takut telah dimudahkan. Aku share dengan Dr Khairiah, dia pun bersyukur aku tak rasa sakit. Yelah, sesetengah orang kan sampai tak boleh jalan. Sakit sangat. Salah satu sebab aku punya kotak garis lurus. Yang koyak bentuk 'L' tu yang sakit (bidan cakap).

Sekian.


No comments: