.

Followers

Thursday, March 17, 2016

My breastfeeding journey #1

Assalamualaikum...

Kali ni aku nak kongsi perjalanan aku dalam penyusuan bayi. Pertama sekali, aku mengaku yang aku memang takda membaca atau belajar apa-apa ilmu penyusuan sebelum bersalin. Memang aku ZERO langsung pasal penyusuan. Yang aku tau kena beli pam susu dan botol susu. Itu pun semasa beli botol susu aku baru tau tentang slow flow dan fast flow. Agaknya la fast flow. Haha terkial jugak nak beli masa tu. 

Sebelum bersalin, aku memang takda mengurut kat bidan mana-mana untuk merangsang pengeluaran susu. Aku ingat itu normal. Nanti bersalin ada la susu. Tetapi semasa aku bersalin, susu aku tak keluar lagi. Bengkak susu pun takde. Dan, aku tak tau jugak kena memulakan penyusuan selepas sahaja bersalin. Memandangkan aku bersalin kat swasta, nurse pun takde nak bising kat aku suruh susukan anak. Dieorang tanya nak topup ke dengan susu formula, aku iyakan je lah sebab takde susu lagi kan (bodoh lagi).

Aku ingat hari ke lima selepas bersalin baru la ade bengkak susu. Itu pun sikit je la ketul-ketul tu. Aku urut-urut selalu, pam jugak nak bagi pecah susu. Masa ni baby tak nak menyusu badan. Dia refuse. Aku pam dan letak kat botol. Aku cerita yang baby tak nak menyusu kat nurse kk, nurse cakap jangan tunggu baby lapar baru nak bagi. Memang betul, dah nangis lepas tu kena usaha baru dapat susu memang tak nak la dia. Logik jugak. (Masih bodoh) 

Lepas tu aku nekad nak jugak breastfeed. Tak kisah la nangis jerit-jerit ke apa. Aku selang seli botol dan direct feed. Nampak macam okay. Kadang-kadang tu siang aku bagi direct. Sampai malam baby tetibe tak nak direct. Bagi botol baru senyap. Tapi baby aku takde meragam teruk sangat. Alhamdulillah..

Kalau aku nak cuba bagi direct feed, aku duduk dalam bilik. Kunci siap-siap. Stress aku dengan orang sekeliling. Aku tau baby tak nak tapi sampai bila kalau aku tak paksa. Tambah lagi susu aku yang sikit ni, baby dah terbiasa hisap botol memang tak nak. Bila dengar baby nangis tu maksud nye aku tengah bagi direct la tu. Tapi aku dah stand by susu dalam botol untuk pujuk dia. Mak aku bukan boleh dengar baby nangis kuat-kuat. Dia cakap "sudah la tu, dia tak nak jangan paksa. Dia nak botol". Menangis jugak la sorang-sorang dalam bilik. Aku nak yang terbaik untuk anak aku, aku tengah usaha. Stress aku.

Aku ingat pesan orang, jangan stress. Aku memang cuba kawal emosi. Lepas tu lepas bersalin memang aku senang sangat mengalir air mata. Sangat sensitif.
Aku pujuk baby, cakap dengan dia. "Tolong la ummi, hisap susu ummi. Susu ummi sedap. Kalau luthfi tak nak hisap nanti ummi sakit". Aku slow talk dengan baby. Ucap terima kasih bila dia hisap. Aku rasa lama-lama dia faham. Sekarang nak kuatkan bonding tu je.

Hari-hari berikutnya makin kurang penggunaan susu formula. Ada la dua kali sehari. Yang lain direct atau susu yang dah dipam. Stok susu aku memang sikit. Alhamdulillah juga. Aku berusaha tak nak putus asa walaupun setiap kali pam dapat 1oz je. 

Aku masih ingat hari ke-20 baru la baby pandai betul direct feed. Kalau tak silap hari ke-50 baru start fully breastfeed sampai sekarang. Aku nekad susu aku cukup untuk baby. Tak kisah la berapa jam nak 'melekat' dengan aku. 

Doakan aku.

No comments: