.

Followers

Thursday, March 10, 2016

Welcome my little one

Alhamdulillah, aku selamat melahirkan baby boy pada maulidur rasul 2015 bersamaan 24 Disember 2015. Kebetulan hari tu memang cuti (office bagi). Bangun subuh macam biasa. Takde apa yang pelik. Lepas tu mandi. Aku memang suka mandi awal. Tak kisah la hari bekerja atau hari cuti. Sebab tu aku rasa mendidih je bila tengok orang bangun lambat.

Dalam pukul 8 macam tu aku rasa  macam hendak buang air besar. Lepas tu aku nampak spot darah kat pantyliner (amat digalakkan pakai semasa mengandung). Lepas tu aku cool lagi. Dah masa nye ke? Hari ni ke? Untuk pengetahuan semua, aku memang takda rasa contraction pun. Sakit senak2 biasa je. Nurse cakap bukan contraction pun. 

Lepas masuk bilik aku duduk kejap kat katil. Dilemma nak bagitau husband sebab dia ada job aircond hari tu. Tapi takut pulak apa-apa jadi. Aku kejut dia. Aku tunjuk pantyliner. Aku cakap 'u, ada ni'. Terus dia bangun pergi mandi dan ajak ke klinik. Untuk bersalin pertama kali ni, aku sangat memerlukan suami disisi sebab tu aku pilih bersalin di swasta. Aku pilih Pusat Bersalin Barakah di Bandar Puteri, Klang. Doktor yang aku pilih doktor Siti Mariam. Dia juga doktor di Salam Hospital, Shah Alam.

Sampai kat klinik, nurse check bukaan bawah. First time kena seluk. Aku tanya nurse sakit tak, nanti keluar darah tak. Dia layankan aje aku ni. Haha lepas check dia cakap dah bukak 3cm. Oleh sebab doktor Siti cuti, doktor Khairiah yang take over. Dia cakap boleh warded dah. Masa tu pukul 10 pagi. Belum sarapan pun. Aku cakap ngan nurse nak keluar makan. Nurse pun bagi sebab nak bersalin kena guna tenaga. Kena makan dulu.

Keluar klinik kami terus ke Meru. Nak ambil mama. Sebelum tu singgah Giant Klang Sentral kejap. Makan kat pakli. Dapat la makan nasi ayam lemon sebelum berpantang. Haha lepas tu ambil mama dan terus ke klinik (Beg bersalin memang dah standby dalam kereta). Aku sampai kat klinik tu dalam pukul 3 petang. Check bukaan lagi. Baru 4cm. Sepanjang masa dari pagi tu aku tak rasa sakit pun. Jalan macam biasa. Nurse pun cakap yang tak sangka aku yang nak bersalin. Jalan macam biasa je. 

setia menemani
Lepas tu aku disuruh tukar baju bersalin dan baring la dalam labour room sebab nurse nak pasang CTG. Nak pantau contraction. Ada la sikit-sikit. Tu pun nurse cakap itu la contraction. Aku ingat senak biasa. Sekejap je rasa. Orang cakap kena monitor contraction. Masalah aku ni aku tak tau contraction tu macam mana. Memang tak monitor la.

Lepas tu nurse bagi induce dan antibiotik. Air ketuban aku dah keluar sikit-sikit dalam 3 hari macam tu. Tapi aku tak cakap kat sesiapa sebab mana la aku pasti yang tu air ketuban. Dalam pukul 5 macam tu bukaan sudah 8cm. Masa ni baru aku rasa sakit. Aku rasa sakit je aku peluk husband aku. Nurse suruh mengiring untuk hold rasa nak meneran sementara tunggu doktor. Dalam 15 minit kot, doktor sampai dan prepare untuk sambut baby. Dalam hati aku, ni ke masa nye? Haha macam tak percaya.

Lepas tu doktor terangkan la macam mana nak teran. Bila rasa sakit tu tarik nafas dan tahan. Lepas tu teran macam orang sembelit. Nurse dan doktor pun bagi semangat la kat aku. "Okay puan, teran macam sembelit." "Lagi puan, boleh2" "good job puan, teran lagi" aku teran pertama kali. Nafas tak sampai. Teran kedua kali pun nafas tak sampai. Lepas tu aku cakap sakit nye kejap sangat. Aku rasa contraction tu tak sampai seminit pun. Kejap sangat. Teran kali ketiga aku rasa macam nak keluarkan sesuatu tapi tak boleh. Rasa nak give up tu ade. Tapi kena kuat untuk baby. Teran kali ke empat. Doktor dan nurse bersorak sikit. Lepas tu suruh aku sambung teran. Eh, belum ke? Aku rasa macam dah keluar je. Belum lagi ke? Rupanya baru kepala baby. Aku pun tarik nafas dan sambung teran walaupun takda rasa contraction. Aku tekad nak keluarkan baby. Aku teran sekuat hati dan rasa macam kena hempap dan isi perut ditarik. Sekelip mata je. Masa tu aku pejam mata. Rasa bergegar badan aku. Alhamdulillah, selamat.. Pukul 6:06 baby lahir.

Baby belum nangis lagi. Selepas dibersihkan lendir baru baby menangis. Aku nampak sipi-sipi je. Sepanjang tu suami aku tak lepas peluk dan bagi kata semangat kat telinga. Lepas tu aku rasa semacam. Nak pitam. Aku cakap. Aku nak pitam. Doktor terus check anak mata. Aku sedar masa tu tapi tak larat nak buat pape. Pandang lampu kat siling je. Tak mampu nak toleh kanan kiri. Darah keluar banyak. Masa tu doktor tengah nak jahit. Cucuk ubat tahan sakit 2 kali. Aku angguk je. Tapi sungguh aku takde perasaan sangat dah. Lemah je rasa. Lepas tu doktor berhenti. Aku rasa dia seluk dan darah keluar banyak. Aku boleh rasa.

Kena cucuk kat peha 1. Try sambung jahit lagi. Lepas tu, keluar darah lagi. Doktor arahkan nurse cucuk kat peha lagi. Sambung jahit lagi. Again, keluar darah lagi. Nurse cucuk lagi kat peha aku. Lepas tu aku dengar doktor cakap kat suami kalau berterusan macam ni aku kena masuk darah. Lepas cucuk kali ketiga baru ubat bertindak balas dan jahitan dapat disempurnakan. Lepas tu doktor cucuk kat tangan untuk masuk kan glucose. Tu pun aku tak sedar sangat bila dia cucuk. Haha 

Berehat la aku kat labour room tanpa gerak selama 1 jam. Nurse letak kan baby sekejap kat dada aku masa aku kena jahit. Tapi aku macam sedar tak sedar. Aku pun tak mulakan breastfeed pun. Aku lupa semuanya. Tengah berehat tu ada nurse kemas-kemas. Mop lantai semua. Aku cuak betul. Sempat tanya banyak ke darah kat lantai. Aku ni imagine dah macam-macam dah. Dia senyum je. Takde la banyak katanya. Aku lega. Tapi sebab aku terbaringkan, aku tak nampak la lantai tu. 

Dalam keadaan yang kelam kabut masa darah tak berhenti tu, suami temankan baby. Aku nampak. Baby menangis. Suami pegang tangan baby baru dia diam. Lepas tu dia main2 ngan baby. Aku tak nampak pun muka baby lagi. Masa tengah berehat kat labour room tu aku mintak husband snap gambar. Aku nak tengok baby, tapi dia tak kasi snap. End up aku takde pun gambar muka baby baru lahir walaupun untuk simpanan sendiri. 

Tak nampak muka pun

Selepas satu jam, aku disorong ke katil. Nurse yang pakai kan pad. Lepas rasa dah okay sikit aku nak kencing. Gagah berjalan nak kencing. Nak kencing ni tapi takut sakit. Kencing je la. Buang air besar sekali. Tak rasa sakit pun. Lepas tu nak tukar pad. Baru aku perasab nurse pakaikan 3 pad kat aku. Semua penuh. Kuat kan hati je tengok. Semua okay, pujuk hati. Oleh sebab aku ada minor problem, aku kena tunggu 24 jam baru boleh balik. Sepanjang tempoh tu nurse akan datang nak tengok pad. Urut perut keluarkan darah. Alhamdulillah, semakin berkurangan.

Aku dapat tau salah satu sebab kenapa aku boleh tumpah darah sebab aku ada talasemia. Hb aku rendah. Darah cair. So, doktor nasihatkan kalau nak mengandung lagi make sure betul2 sihat dan hb kena okay. Sebab benda yang sama akan jadi kalau aku bersalin kelak.

No comments: