.

Followers

Friday, September 22, 2017

Sourdough cinnamon sweet bun

Assalamualaikum.

Ini percubaan pertama aku buat roti sekembalinya daripada kelas 3 bulan lepas. Lama gila. Aku punya starter pun dah keluar hooch sebab aku tak bagi makan. Aku dapat starter dalam 50g daripada kelas SD yang aku pergi tu. Aku kena bagi 'makan' dalam 4 kali sebelum aku buat roti untuk pastikan SD starter active dan tak masam sangat.

Untuk aktifkan starter, aku guna 100% hydration. Nisbah tepung:air:starter adalah sama. Jadi, untuk permulaan, 50g starter, 50g tepung gandum dan 50g air bertapis. Aku guna tepung Faiza sebab unbleached. Boleh juga guna tepung cap Lily untuk pilihan yang lebih murah. Air bertapis kat sini aku guna air Spritzer jer.

Resepi ni daripada kelas SD tapi aku derhaka sikit letak cinnamon powder sebab dah beli konon nak letak kat roti.


Bahan-bahan:
2 cawan tepung berprotein tinggi (tanpa peluntur) (250g)
1 sudu besar mentega tanpa garam
1/2 biji kuning telur
3-4 sudu besar gula tebu organik (60g)
1 sudu kecil minyak zaitun
1/2 sudu kecil garam himalaya (3g)
1/2 cawan sourdough starter (100g)
1/4 cawan air bertapis (60g)

*****
1 sudu besar yogurt/mayonis (jika mahu)
2-3 sudu serbuk kayu manis organik (jika mahu)
2-3 sudu badam cincang (jika mahu)

Cara-cara:
1. Satukan semua bahan (termasuk yogurt/mayonis) kecuali air. 
2. Masukkan air sedikit demi sedikit sehingga tekstur doh lembut dan elastik.
3. Uli sehingga kenyal. Masukkan 2-3 sudu serbuk kayu manis dan uli.
4. Timbang doh dan bahagikan kepada 16 bahagian. 
    Contoh: Jika berat doh 528g, setiap bahagian ialah 33g.
5. Bentukkan doh dan letakkan ke dalam tin pembakar yang telah disapukan mentega. 
    Campurkan 3 sudu badan cincang dan 1 sudu serbuk kayu manis.
    Sapu putih telur di atas doh dan letak kan badam diatasnya.
6. Peram sehingga doh mengganda dalam 5-8 jam (slow proofing).
7. Panaskan oven 170c-180c (bergantung kepada oven masing-masing).
8. Semburkan air atau sapuan telur dan bakar dalam masa 30-40 minit sehingga kuning keemasan.
9. Keluarkan roti, sapukan mentega/minyak zaitun dan biarkan sejuk.

Lepas keluar oven tanpa sapuan mentega/minyak zaitun

Sekian, terima kasih.


No comments: