.

Followers

Monday, September 26, 2011

Tolong jaga kebersihan ye.

Aku bukan lah seorang pembersih sangat. Tapi aku memang ada masalah sikit dengan rambut yang ada kat lantai. Tak kisah lah kemana aku pergi, memang aku pantang sikit tengok rambut kat lantai nie. Kawan-kawan aku yang rapat pun memang dah faham dengan perangai aku nie. Aku bukan lah rasa geli tapi macam tak selesa nak duduk. Nanti aku akan kutip rambut tu sehelai-sehelai.

Bila kat surau pulak, perkara macam nie selalu terjadi. Aku pun tak lah cerewet sangat. Tempat awam kan so kena lah tolak-ansur sikit kan. Cuma jangan sampai aku nampak. Tu jer. Selalu nya perempuan yang selesai sembahyang ni, mereka akan pakai tudung balik kan. Mesti mereka sikat-sikat rambut kan. Lepas tu ada rambut yang gugur tersangkut kat sikat, ambil buang kat lantai jer.

Aku yang pandang nie pun memang panas hati. Tapi aku tak lah tunjuk kan. Sebab kadang-kadang perlakuan tu di luar kesedaran. Macam tak sengaja. Tak sengaja sebab terlalu biasa. Macam sudah menjadi rutin. Aku tak suka betul kalau macam nie. Nak nak lagi lantai surau tu berkarpet. Melekat tau tak susah nak buang.

Aku memang cerewet bab nie. Sebab rambut tu nanti akan melekat kat telekung aku. Habiskan masa aku masa lipat telekung tu buang rambut-rambut yang melekat. Tiap2 kali macam tu. Aku pun simpan rambut aku dalam poket suar kadang-kadang, dalam beg ke. Melainkan kalau atas tanah. Memang aku buang je lah. Nie tempat yang tertutup. Berlantai.

Tolong ye, jangan lah buat macam tu.
Tak suke ek tengok surau yang tempat kita sembahyang tu bersih je..???

No comments: