Followers

Sunday, March 27, 2011

Text Mandarin Untuk Esok.

Tak tau lah betul ke salah. Tapi aku dah buat. Janji ada. hahahha. So, Good luck for me for tomorrow..

Pukul sembilan pagi semalam, saya dan mama saya telah pergi ke pasar. Kami pergi ke pasar menaiki kereta. Di pasar sangat meriah dan ramai orang hendak beli sayur. Baru-baru ini selalu hujan, sayur-sayuran dan buah-buahan semakin mahal. Mama saya beli sedikit sayur dan buah. Saya beli buah epal dan mama beli buah mangga. Beli buah selepas, mama saya ingin beli udang dan ikan. Mama beli dua Kilogram udang kerana udang sangat segar. Mama juga beli lima ekor ikan kerana harganya tidak mahal. Di pasar, mama saya berjumpa kawan lama, Cik Hasnah. Dia beli daging ayam dan daging lembu. Tiga puluh minit selepas, kami pulang ke rumah.

Zuótian zaoshàng jiǔ(9) dian, wǒ hé we de māmā qù le basha maicai. Wǒmen zuo qiche qu basha. Zài basha hen rènào, hen duō rén xiǎng mǎi shūcài. Zuìjìn changchang xiàyǔ, shūcài hé shuǐguǒ yuelaiyue guì. Wǒ de māmā mǎi le dianr shūcài hé shuǐguǒ. Wǒ mǎi le píngguǒ he wǒ de māmā mǎi le mángguǒ. Mǎi shuǐguǒ yihòu, wǒ de mamā xiǎng mǎi xiā hé yú. Māmā mǎi le liǎng gōngjīn xiā yīnwèi xiā hěn xīnxiān. Māmā ye mǎi le wǔ tiao yú yīnwèi qian bù guì. Zài basha, wǒ de māmā kan ta de lǎo péngyǒu, Hasnah. Hasnah mǎi le jī ròu hé niúròu. Sānshí fēnzhōng yihòu, wǒmen qu jiā.

Saya dan keluarga saya suka menonton televisyen. Di rumah, kami selalu menonton televisyen bersama-sama. Malam pukul lapan papa saya suka menonton berita. Papa saya juga suka rancangan berinformasi dan Dokumentari Filem. Abang selalu menonton bola sepak perlawanan siaran langsung. Dia dan ayah pagi menonton bola sepak perlawanan. Mama saya tidak suka menonton Mandarin Filem. Dia lebih suka menonton Melayu Drama. Saya suka menonton Animasi Filem dan komedi. Ahad pagi, saya dan adik menonton kartun di Di'san Dianshi. Kakak suka menonton Korea drama bersiri di komputer. Kakak berasa Korea drama bersiri itu sangat menarik dan mengharukan.

Wǒ hé wǒ de jiārén xǐhuan kàn diànshì. Zài jiā, wǒmen changchang yīqǐ kàn diànshì. Wǎnshàng bā diǎn wǒ de bàba xǐhuan kàn xīnwén baogao. Wǒ de bàba yě xǐhuan kan zīxùn jiemu hé jìlùpiàn. Wo de gege changchang kàn zúqiú bǐsài zhíbò. Tā hé baba zǎoshang hao kàn zúqiú bǐsài. Wǒ de māmā bù xǐhuan kàn Huayupian. Tā xǐhuan kàn mǎlái huajù. Wǒ xǐhuan kàn dònghuàpian he xǐejù. Xīngqítiān zaoshang hao, wǒ he wo de didi kàn kǎtōng zai Di'san Diǎnshí. Jiejie xǐhuan kàn Hányu dlianxujù zài diannao. Jiejie juede zhège hen jingcai hé gǎnrén.

Minggu lepas, saya pergi ke KL Sental untuk membeli tiket bas ke Genting Highlands. Di KL Sentral, saya telah berjumpa kawan saya iaitu Liyana. Dia sedang beratur membeli tiket bas untuk balik kampung. Dia selalu balik ke kampung menaiki kereta dengan kakaknya. Dia menaiki bas balik ke kampung kerana keretanya rosak. Dia sangat rindukan kampung kerana sudah tiga bulan tidak balik kampung. Kampung halaman dia berdekatan dengan kampung halaman saya di Ipoh. Dia bercadang hendak menziarahi datuk dan nenek nya, sambil itu menghadiri majlis perkahwinan kakak sepupunya. Dia bawa keropok udang dan serunding daging balik kampung. Dia juga mahu balik kampung selama tiga hari kerana esok hari lahir emaknya. Dia beri hadiah jam tangan dan bunga kepada emaknya. Sebelum kami berpisah, Liyana bagi saya nombor telefon bimbit dia.

Shàngxīngqí, wǒ qù jílóngpō chōngshuā mǎi chēpiào dào yúndǐng gāoyuán. Zài jílóngpō chongshua, wǒ kan wǒ de péngyǒu le jiao Liyana. Tā páiduì mǎi chēpiào huíxiang. Tā he ta de jiejie changchang zuo qiche huíxiang. Tā zuo bashi qu huixiang yīnwèi ta de qiche huai le. Ta hen xiangjia yīnwèi tā yijing sān gè yuè méiyǒu huíxiang le. Tā de laojia fujin wǒ de laojia zài yíbǎo. Tā dǎsuàn kànwàng tā de zufu he zumu, shunbian cānjiā biǎojie de hūnlǐ. Tā dài xiabǐng he ròusōng huixiang. Míngtiān tā de mama shēngrì. Tā ye you huixiang sān tian yīnwèi. Tā gěi ta de mama shǒubiǎo hé hui. Yiqián zou, ta gei wo ta de shuoji hàomǎ.

Pada bulan lepas, saya pergi bercuti di Pulau Redang. Saya pergi bersama keluarga saya selama empat hari. Pemandangan di Pulau Redang sangat cantik. Persekitarannya sangat tenteram dan udaranya juga segar. Di sana, kami bersnorkel dan melihat batu karang. Kami juga pergi ke Kuala Terengganu. Ramai pelancong ke situ untuk melihat penyu. Kami bersiar-siar dan membeli cenderamata. Saya banyak ambil gambar di sana.Tahun depan, saya dan keluarga saya mahu pergi bercuti ke Hong Kong. Untuk pergi ke Hong Kong tidak perlu visa tetapi perlu bawa pasport antarabangsa. Kami perlu tempah tiket dengan agensi perlancongan.

Shànggè yuè, wǒ qù Lèlàng Dǎo dùjià. Wǒ hé wǒ de jiārén qu zai nail sì tiān. Lèlàng dǎo de fengjing hen měi. Nali de huánjìng hen qingjìng he kōngqì yě xīnxiān. Zài nàlǐ, wǒmen qiányong he kàn shānhú. Wǒmen hai qù le Guālā Dengjiālao. Hen duō yóukè qù nàlǐ kàn haiguī. Women guanggiang he mai jinianpin. Zai nail wo dao paizhao. Míngnián, wǒ hé wǒ de jiārén xiǎng qù dùjià zai Xiānggǎng. Qiánwǎng Xiānggǎng bù xūyào qiānzhèng, buguo xūyào dài guójì hùzhào. Wǒmen xūyào ding piao he lǚxíngshè.

Sole Nazz said...

yeah!! thx for the post...
isnin ni aq pun de test mandarin..
nk pinjam ko nye ni...leh x? :P

RuBiE ZaiNuDdin said...

hoho..jgn bg aina..biarkn naz..hehe..;p

ainasuhana said...

Sole Nazz:
ko nak amik boleh ja. tapi ade yang salah sikit. aku tak edit. hahaha

RuBiE ZaiNuDdin:
aku dah post. kalau tak nak bagi mcm mane? hahaha

Redbloodsnow said...

wahh.. pandai ckp manderin la klo ginie ea. leh menuntut ilmu..hiksss